Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Mirjan Vos - WaarBenJij.nu Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Mirjan Vos - WaarBenJij.nu

Buenos Aires

Door: Mirjan

Blijf op de hoogte en volg Mirjan

20 December 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Hola Amigos,

Met enige vertraging ben ik vanaf Madrid naar het op ruim 12 uur ten zuidwesten gelegen Buenos Aires vertrokken. Wederom heb ik wat klotsende oksels en klamme handen momenten gekend, evenals een week eerder wanneer we met de selectie van Sliedrecht Sport terugkeerden uit Israël.

Helaas, ik had dus anders gehoopt, de eerste Spaanse zin welke ik inmiddels vloeiend kan herhalen is: Abrachense los cinturones porque vienen de turbulents welke betekent: Maak de riemen vast we naderen een gebied met turbulentie. Ik kan me niet herrinneren dat ik ze een moment los heb gehad.

In het vliegtuig ontmoette ik de in Duitsland studerende, halve Italiaanse/ Oostenrijkse Argentijn Carlos welke op weg is naar zijn geboorteland voor Kerstmis.
Tijdens ons gesprek heeft hij de ins en outs gedeeld wat betreft Argentinië:
Zo danst niet iedereen de tango en de favoriete gespreksonderwerpen zijn futbol en politica.

Aangekomen op de luchthaven heeft Carlos mij onder zijn een meter eenenzeventig lange, figuurlijke hoede genomen en zijn we met de taxi naar de binnenstad verkast. Aangezien menig toerist hier keihard wordt afgezet deelde ik de kosten met mijn gastvrije medepassagier welke zelfs in het Spaans mijn hostelreceptioniste te woord stond.

Tijd om een nieuwe wereldstad te ontdekken!!!

Buenos Aires wat 'schone luchten' betekent heeft ruim 13 miljoen inwoners. De stad die ook wel het Parijs van Zuid-Amerika wordt genoemd stond ooit bekend als een van de rijkste steden ter wereld. De laatste eeuwen heeft het land duidelijke geleden onder o.a. het militaire regime, inflaties, ziektes en economische crisissen.

Vanuit mijn hostel, gelegen in de arbeiderswijk San Telmo vertrek ik in noordelijke richting naar het businessdistrict Microcentro. Wat opvalt is het grote verschil tussen arm en rijk. Naast de big shoppingmalls met bekende merken liggen zwervers tussen het vuilnis op straat.

Gelukkig zit mijn rugzak bomvol en is de behoefte om mijn shop-aholic verslaving te voeden minimaal. Hiernaast voldoet deze suburb aan voldoende cultuur en historie om mijn hart aan op te halen.

Zo loop ik langs het in roze gekleurde Casa Rosada waar Evita Peron, in de veertiger jaren haar volk toesprak vanaf het balkon.

(Voor de unknowers onder ons:))
Het leven van Eva Maria Duarte de Peron is vergelijkbaar met het Assepoester sprookje, alleen met een donkere twist aan het eind. Als 15-jarig meisje vertrekt ze alleen naar de grote stad en gaat aan de slag als radio-verslaggeefster. Ze kan met moeite de touwtjes aan elkaar knopen totdat ze op 24-jarige leeftijd in love raakt met de dubbel zo oude politicus Juan Peron. In 1946 wordt hij verkozen tot president en zet Evita zich in voor de minder bedeelden en de emancipatie in het land. De 'working class' is dol op haar maar de critici proberen haar regelmatig onder uit te halen.
De problemen nemen toe bij de presidentsvrouw; de dictatoriale style van haar man wordt niet gewaardeerd, het leger zet een coup tegen hem op en er wordt kanker bij Eva geconstateerd. De voormalig 'first lady' overlijdt op 33-jarige leeftijd.

In de luxere wijk Recoleta waar Maxima regelmatig wordt gespot ligt ze begraven. Ik heb een bezoek gebracht aan deze tombe. Het is niet moeilijk om haat laatste rustplaats te vinden op de immens grote begraafplaats...er staat een horde toeristen...

Plaza del Mayo staat vandaag de dag bekend om haar demonstraties. In 2001 worden rellen met harde hand de kop in geslagen en vallen er vijf doden.

Iedere donderdag is het plein eigendom van Las Madres de Plaza de Mayo.
Sinds 1977 demonstreren de moeders tegen het militaire regime wat ruim 30.000 mannen ontvoerden, martelden en van de aardbodem deed verdwijnen tussen 1976 en 1983. Om de verloren zonen, echtgenoten en vaders te herdenken is er een bond opgericht en dragen de vrouwen witte hoofddoeken. Naast de rijke geschiedenis is het een prachtig plekje om de zere voeten wat rust te gunnen en te genieten van het zomerse weer.

In het verlengde van Pz del Mayo staat de 67,5 meter hoge Obelisk. Dit in 1936 gebouwde nationale monument wordt omringt door het breedste wegennetwerk wat ik ooit gezien heb, namelijk de (9-baanse) Av 9 de Julio. Nadat ik het zebrapad ben over gerend om niet platgereden te worden door de ietwat onhandige Argentijnse automobilisten vervolg ik mijn wandeltocht naar Theatro Colon.

Het in 1908 geopende theater wat 2500 rode pluche zitplaatsen bezit werd door de tenor Pavarotti bekritiseerd met 1 minpunt...het is te perfect; de mensen zouden door de geweldige akoestiek iedere mis geplaatste noot horen. Het ziet er erg indrukwekkend uit aan de binnenzijde en benadrukt de weelde die in het land heerste aan het begin van deze eeuw.

La Boca wat 'mond' betekent en zich refereert aan zijn locatie aan het begin van de rivier de Riachuelo staat bekend om de invloeden die de Italiaanse
immigranten die zich rond 1850 in BA vestigden achterlieten.
Potten verf werden ingeslagen om hun golfplatenhuizen in de area Caminito op te pimpen en is nu een highlight voor toeristen. Iets te toeristisch wat mij betreft... de uitdaging van het reizen krijg je niet bepaald wanneer bussen met grote Nikon's, Sony en Canon camera's arriveren. Zo kan je poseren met een tango danser midden op straat...net echt...:s

Boca Juniors is de voetbalclub van La Boca, ik had graag een match willen bezoeken maar helaas ligt de competitie plat rondom de Kerst. De sfeer zou beter moeten zijn dan in sporthal 'de Stoep' dus misschien wanneer ik terugkom in deze metropool aan het einde van mijn reis dat ik een kijkje ga nemen in het La Bombonera stadion.
Na mijn bezoek aan Caminito heb ik direct de bus terug genomen naar the citycentre, wanneer je twee blokken buiten de toeristische attractie arriveer, ben je je leven niet zeker.

Is het toeval of niet, ik start weer met reizen dus tijd om familie te ontmoeten. Mijn achternicht Nienke bivakkeert inmiddels al een paar maanden in Zuid-Amerika en komt een dezer dagen naar de Argentijnse hoofdstad.

We hebben afgesproken om de wereldbekende en befaamde Argentijnse biefstuk (of biestek AM, pa en Renee ;)) in het beste restaurant van de stad te gaan proberen. Samen met haar Zwitserse reisgenootje Carmen vertrekken we naar de jetset wijk Palermo. Aangekomen bij het restaurant La Cabrera worden we op de wachtlijst gezet. 2,5 uur later rond 22.30 uur schuiven we aan wat hier de normaalste zaak van de wereld is. Inmiddels hadden we de menukaart al helemaal doorgespit en giaan we drie maal voor de 400 gram zware steak met blue cheese. Degene die mij een beetje kennen weten dat ik blauwe kaas echt geen lekkernij vind maar dit was de best steak ever!! Wellicht een goed idee om weer een vergelijkend waren onderzoek te doen naar de biefstuk!! Vervolgens nog een heerlijke chocolade cake met vloeibare binnenkant na en we konden naar huis rollen. Muy bien!!

Puerto Madero is een groot park wat aan de oostkant van de stad is gelegen. Op de rustdag zijn hier met name Argentijnse families te vinden die heerlijk gaan picknicken. Er hangt een relaxte sfeer en voldoende bomen om de schaduw even op te zoeken.

Mijn voorlopig laatste avond in Buenos Aires wederom met Nienke en Carmen op pad gegaan naar Plaza Dorrego. Hier wordt iedere zondagavond de tango gedanst door locals en toeristen welke deze moeilijke moves van deze emotionele dans onder de knie hebben. Erg impressive om te zien!!

Tot dusver vind ik het echt een geweldige stad!! Er is veel te zien en te doen, de bewoners zijn erg gastvrij en behulpzaam. Het openbaar vervoer is een ideale manier van reizen. Voor slechts $1.10 pesos mag je een bus of metrorit maken wat omgerekend nog geen 0,25 eurocent is.
De stad is redelijk compact, ieder district heeft zijn eigen karakter. Er zijn volop markten, terrassen, pleintjes, parken en restaurantjes om je lekker te laten verwennen. Qua prijs is het redelijk duur. Het is vergelijkbaar met Europa. Op dit moment schijnt Argentinie erg prijzig te zijn vanwege de naderende Kerst- vakantieperiode.

Ik hoor wel veel geruchten over criminaliteit en overvallen. Belangrijk is om over te komen als een arme backpacker. Dus geen dure technologie of sieraden op straat.

Het verkeer is echt een chaos!! Waar ik in Nederland 24 jaar over heb gedaan was hier in drie dagen een feit... mijn eerste aanrijding...:S Wederom niet mijn fout uiteraard;):P

Ik begin langzamerhand wat Spaanse woorden op te pikken maar een gesprek voeren is nog lang niet aan de orde. Waarschijnlijk zal dat snel komen want er wordt hier niet veel Engels gesproken door de locals!!

Koffie, ijs en lederwaren zijn de populairste aankopen onder de toeristen in de big city. Aan het eind van mijn trip zal ik waarschijnlijk geen moeite hebben om souvenirs in te slaan.

Het ritme van het backpacken heb ik weer helemaal te pakken na een kleine jetlag...vroeg wakker en laat naar bed. Ik kan er nog niet helemaal aan overgeven dat ik de tijd van de wereld heb en niet hoef te haasten. De gedachte dat ik alles kan en mag doen waar ik zin in heb is een heerlijk idee!!

Ik wil iedereen bedanken voor de leuke en lieve reacties!! Superleuk dat jullie me weer volgen!!
Ik wens jullie hele fijne feestdagen toe!! Is er al sneeuw gevallen of heersen nog steeds de niet-winterse temperaturen?!

Voor nog meer leuke reisverhalen check www.jesperdevos.waarbenjij.nu mijn little bro maakt het Midden-Oosten op dit moment onveilig.

Peter en Joke; bedankt voor de leuke kerstkaart!! Ik heb hem via skype in ontvangst genomen!!

Bas: Jaaaahhhh superleuk als ik jou aan het einde ga zien!! Gaan we er een onvergetelijke tijd van maken!!

Jihaaaa Hans: Ik begreep dat je goed gehiihaaat hebt bij TVC!! Whoehoee you go girls!!

Mw. Linscheer: Graag gedaan;)!! Leuk dat u mij weer volgt!! Jesper is nu dus ook online!!

Roel & Wil: Ik denk dat ze zich wel reden zonder mij!! De eerste ronde van de beker is alweer een feit dus dat komt helemaal goed!! Nogmaals super leuk dat jullie er waren woensdag 30 nov!! Hopelijk is het goed bevallen!!

Wiebe: Wij dansen het eerste weekend van juli de tango!! Zoek jij maar vast een muziekje uit om aan te vragen!!

Theo: Ik vertrek zo dadelijk naar Puerto Madryn. Ik hoop dat ze er nog steeds zijn. Bedankt voor de tip en jij heel veel plezier in Brazilie!!

Siempie: Ik heb vanochtend om 06.00 uur je story zitten lezen!! Jeetje weer veel mee gemaakt maar het gaat je super goed af!! Heel veel plezier in ieder geval weer!! Binnenkort een keertje skypen?!

Muchos gracias, Adios!!

Lfs Mirjan

  • 20 December 2011 - 22:31

    Geurt B:

    Dag Mirjan,
    Meteen al een uitgebreid verhaal. Je hebt je klassiekers wel goed geleerd. Veel plezier op je nieuwe continent.

  • 20 December 2011 - 23:01

    Jantine:

    Hey Mirrie,

    Wat heb jij al ontzettend veel gezien en wat weet je al veel van de stad, indrukwekkend hoor!
    Heerlijk om je verhaal weer te lezen en te weten dat je er weer van kunt genieten. Pas goed op jezelf. Dikke kus van de boys.

  • 21 December 2011 - 06:11

    Idb:

    Ziet er kleurrijk uit daar! Mooi stukje proza weer! Heeeeeeeeeeel veel fun daar!! x idb

  • 21 December 2011 - 06:31

    Siem!:

    Mirrr!
    Wat een geweldig verslag weer. En bedankt weer voor de wijze geschiedenis lessen, kon ik idd even gebruiken.
    Super om te horen dat niet iedereen de Tango kan, val je niet zo op;-)
    Uiteraard gaan we Skype, ik zit steeds te kijken of ik je online zie haha!
    Meis geniet ervan en pas goed op jezelf.
    Hele dikke kus

  • 21 December 2011 - 08:13

    Theo Den Besten:

    Heel herkenbaar verhaal Mirjam, ik waan me weer een jaar terug in de tijd!
    Brazilië gaat zeker lukken; jij ook weer heel veel plezier gewenst en alvast fijne feestdagen.
    Ben benieuwd naar the nexy story....

  • 21 December 2011 - 10:25

    Kimpie:

    He superdia!
    Wat een ge-wel-dig verhaal hierboven. Ik ben geen lezer, maar hier vloog ik doorheen. Aan muchos spassos geen gebrek zo te horen. Coole pica's ook. Heel veel plezier nog! Kimpie

  • 21 December 2011 - 10:38

    Kristel:

    Hi Mirjan! Deja vu voor mij. Ik ben in '93 in BA geweest en herken een aantal dingen die jij ook hebt bekeken. Wat ontzettend leuk. Ik ben toen ook naar Iquazu geweest en dat was ook errug leuk (19 uur in de bus met alleen Spaans sprekende mensen)... en hun matee (Heb je dat al gedonken?). Kijk uit naar je volgende verslag. Prettige Kerst waar je dan ook bent (wij zitten in NSW - SE Coast - Merimbula te camperen. De kids gaan morgen op Surf les ;-). Cheers!

  • 21 December 2011 - 10:56

    Annemarieke:

    Mooi verhaal mir en leuke foto's!
    Van pa mag je geen biestek zeggen hoor, het is gewoon biefstuk!! :) ga je ook nog ergens kip proeven? ;) whahahaha

    Binnenkort maar weer even skypen! Veel plezier!! Xx

  • 21 December 2011 - 10:59

    Jessica:

    Veel plezier op reis, geniet van alles! Tot weer bij de roparun. Dan raak je vast niet uit verteld!

  • 21 December 2011 - 11:30

    Louise:

    Hey Mir,

    Je reis is al goed begonnen en het verhalen schrijven ben je gelukkig niet verleerd ;)
    BA staat vanaf nu dus ook op mijn verlanglijstje..
    Muchos plezieros! Xx

  • 21 December 2011 - 12:25

    Renee:

    Mirrie, goed verhaal! Krijg meteen heimwee. Ik heb ook in San Telmo 'gewoond' toen ik in BA was. Hoe was de markt afgelopen zaterdag?
    Enne, die steaks zijn echt keigoed he! En die gratis wifi overal, heb je die ook al gevonden?
    Hoe is je planning voor de komende tijd? Heb je al een beetje een route gemaakt, of ben je nog net zo 'voorbereid' als toen je thuis was.

    Have fun, geniet ervan! X

  • 21 December 2011 - 15:03

    Andrea:

    wat zijn jullie toch avontuurlijk zeg! het zal er allemaal wel erg mooi uitzien tegen de kerstdagen. heel veel plezier en voorzichtig doen hé! -x-

    zoals je hebt gemerkt zit ik ook op facebook en heb het porren gevonden (weet je nog bij afscheid jesper dat ik niet wist wat het was?)

  • 21 December 2011 - 15:50

    Laura Roos:

    Hoi Mirjan,

    jij ook weer een hele goede mooie reis toegewenst!
    Fijne feestdagen alvast en geniet er lekker van!

    x Laura

  • 21 December 2011 - 16:36

    Saskia:

    He Mir,

    Ik neem aan dat dit de korte samenvatting van het uitgebreide verslag is? :-)
    Klinkt er goed allemaal, geniet ervan!!

    Oh en nog effe dit: het midden oosten onveilig maken is niet echt heel moeilijk lijkt me zo... probeer daar een rust te creeren lijkt me veel knapper.

    Hier is het echt Hollands pokke weer, regen, regen regen en nog eens.....

    Felice navidad
    muchos jovialidad

    X

  • 21 December 2011 - 19:13

    Marianne:

    Hoi Mirjan, zo je hebt al aardig wat gezien in die paar dagen dat je daar bent. Klinkt goed!

    We wensen je fijne kerstdagen, lijkt me trouwens best vreemd: kerst vieren met zo'n heerlijk temperatuurtje. Hier is het alleen maar grauw en nat.

    Veel plezier daar nog!

  • 21 December 2011 - 19:43

    Marian Verheul:

    He Mirjan jeetje wat kan jij heerlijk schrijven nou als er bij terug komst geen plaats meer is bij van Twigt dan word je maar geschiedenis lerares ha ha wat een verhaal en fotos geweldig geniet meid hier is het but weer! Ik ga nu even kijken hoe je broertje het maakt...

    Groetjes De Verheultjes

  • 21 December 2011 - 20:02

    Joop En Teus:

    Hoi Mirjan,
    Leuk hoor om je reisverslagen weer te lezen!
    Veel plezier en fijne feestdagen toegewenst.

  • 21 December 2011 - 21:25

    Ingeborg:

    Hè wereldreizigster,

    Wat een geweldig verslag. Eenzaam kan je niet zijn in zo'n drukke stad.
    Geniet ervan. Fijne kerstdagen in het hete Argentinië en ben benieuwd naar je volgende verslag.

    Gr. Ingeborg

  • 22 December 2011 - 12:44

    Rosemarie:

    Oh niet meer zo kleine Fox, wat een verhaal, nu al weer! Gelukkig ben je veilig aangekomen en wat leuk om je reis te beginnen met een bekende! Lekker weertje, lekker eten, lekker de tijd aan jezelf, lekker dingen bekijken... wow! Het weer hier is niet om aan te zien (vooral regen, bewolking, wind)
    dus wees blij dat je daar zit. Hoewel het ook wel gek moet zijn: straks met kerst in de zon! Geniet er weer van he! En ik kijk nu alweer uit naar je volgende story. Ik mail binnenkort wel een keer!
    Dikke kus van mij
    PS: ik kan het niet laten... doe je voorzichtig?!

  • 22 December 2011 - 20:06

    Miranda Van Der Wal:

    Super gaaf weer om te zien Mirjan
    Heel veel plezier en geniet er van

    Groetjes

  • 22 December 2011 - 21:26

    Co En Teus.:

    Jou verhaal ziet er weer goed uit.
    Ga zo door.
    Wij lezen regelmatig.
    Van jou en van Jesper.
    Goede Kerstdagen toegewenst.

  • 23 December 2011 - 10:37

    Bram Koppenol:

    Mirjan,
    Ik voel me als aan de hand genomen B A door. Je bent een goede gids. Dankzij jou kan ik gewoon thuis blijven.
    Salsa is nog te vroeg voor mij zeker ?
    Dan concentreer ik me wel op al die oefeningen die ik nog steeds doe.
    Veel plezier en pas goed op jezelf. ( sprak hij als een vader )

  • 23 December 2011 - 18:15

    Bas:

    Hey Mir (alias Floortje),

    Heerlijk om je verhaal te lezen. Wat kun jij schrijven zeg. Ik ben het helemaal met Bram eens. Je schrijft zo. dat het lijkt of dat ik met je mee reis.

    Wat heb je al weer veel gezien en ondernomen. Zo te lezen is het weer totaal anders dan wat je tot nu toe gezien hebt. Gelukkig maar ;-).

    Ik ben even op onderzoek gegaan mr de tickets rondom de vakantie periode in april zijn erg erg prijzig.
    Hier is nog geen vlokje sneeuw gevallen. Wel genoeg in de vloeibare versie zeg maar ;-) .

    Genieten zal je zeker doen. Blijf updates geven en van die heerlijke verhalen schrijven. Ik ga nu nr de Reigert. Oud heren 4 tegen oud a-top... Eitje ;-) .

    Kus en doe voorzichtig!

  • 23 December 2011 - 21:15

    Trudy:

    wowwww, wat leuk, weer op reis, leuk! Ga je weer volgen. Je schrijft zo goed en vind het leuk om te lezen.
    Jesper zijn verhaal ook weer gelezen.
    Nou groetjes weer.


  • 23 December 2011 - 23:01

    Marieke:

    Ha lieve nicht,
    Alweer op reis en dan naar een werelddeel met zoveel nieuwe bijzondere dingen. In BA de tango en straks een tango door pinguins in het zuiden? We gaan het lezen. Gezellig samen met Nienke op pad.
    Hé, geniet ervan en wees voorzichtig. Mooie Kerstdagen daar in het zuiden. Groetjes Marieke.

  • 26 December 2011 - 09:19

    Corrien:

    indrukwekkend!! Best beetje jaloers. Groeten vanuit een inderdaad herfst/lenteachtig NL

  • 26 December 2011 - 10:54

    Ome Kees:

    Hi Mirjan,

    Gaat goed daar in biefstukkenland zo te zien.
    Zag die steak.....hmmmmm
    Spaans is best te leren, ze geven in BA ook cursus.....

    rlx en groe(n)ten

    2-e kerstdag : gr van Piet, Nel , Marieke en Kees

  • 27 December 2011 - 15:33

    Angelique & Frank:

    Zalig om weer in de wereld van Mirjan te stappen. Je moet écht een bundel van je verhalen maken. :) Wees voorzichtig, genietse en natuurlijk alvast een spetterend 2012 gewenst. Dikke knuf van Liek & Frank. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Mirjan

14 december begint de trip naar Zuid-Amerika!

Actief sinds 10 Okt. 2009
Verslag gelezen: 792
Totaal aantal bezoekers 223826

Voorgaande reizen:

14 December 2011 - 23 Mei 2012

Zuid-Amerika

08 November 2009 - 09 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: