Arequipa, Nazca, Huacachina en Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Mirjan Vos - WaarBenJij.nu Arequipa, Nazca, Huacachina en Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Mirjan Vos - WaarBenJij.nu

Arequipa, Nazca, Huacachina en Lima

Door: Mirjan

Blijf op de hoogte en volg Mirjan

01 April 2012 | Peru, Lima

Hola Amigo's,

Hieronder weer de belevenissen van afgelopen tijd!!

Via een tal van vervoersmiddelen verkas ik vanuit Arica (Chili) naar het 10-uur ten noorden gelegen Arequipa (Peru); waarvan de 'collectivo' als highlight wordt bevonden door mijn vijf mannelijke medepassagiers van Zuid-Amerikaanse afkomst...(we zitten met z'n zessen in een Amerikaanse auto waar ik alias 'blonde Godzilla' in het centrum van de voorbank met versnellingspook tussen mijn benen mag plaatsnemen.)

Na een hele onderneming en een lichtelijke cultuurshock kom ik aan in de tweede grootste stad van Peru met 905.000 inwoners, die ook wel 'de Witte Stad' wordt genoemd vanwege de Spaans koloniale bouwstijl waarbij 'sillar', de blanke vulkanische steen, verkregen uit de omliggende vulkanen El Misti (5822 m), Pichu Pichu (5571 m) en Chanchani (6075 m) wordt gebruikt.

Via Renée en Renzo kom ik aanraking met mijn lokale gids, hostelketen eigenaar en reisgenoot; Cesar die is opgegroeid in Arequipa. Zij hebben elkaar drie jaar geleden leren kennen tijdens het reizen in Vietnam.

In eerste instantie zou hij mij voorzien van wat tips en do's and don'ts over zijn geboorteland. Uiteindelijk heeft hij mij alle highlights van de omgeving laten zien (hoogtepunt in Arequipa; Plaza de Armas), hebben we traditioneel Peruaans gegeten bij zijn alleraardigste en gastvrije familie en hebben we een toeristische trip gemaakt naar de nabij gelegen Colca Canyon (4 uur rijden).

De Colca Canyon is een van werelds diepste canyons met 3191 m. De omgeving wordt gekarakteriseerd door de pre- Inca en Inca style van agricultuur door het maken van landbouwterrassen die vandaag de dag nog steeds worden bewerkt door de lokale bewoners. In deze tijd van het jaar is ten gevolge van het zojuist gepasseerde regenseizoen alles in prachtig groen gekleurd.

Via het hoogste uitkijkpunt over de canyon van ruim 4900 meter boven zeeniveau cruisen we naar het dorpje Chivay gelegen midden in het woeste landschap van de Andes. De levenswijze bevindt zich hier nog in traditionele style qua kleding, inkomstenbronnen van de landbouw en gang van zaken.

Cruz del Condor is het uitkijkpunt om de gelijknamige en een van de grootste vliegende vogels ter wereld te spotten... ik ben niet echt een vogelfan (sorry Kim) maar bij het zien van dit reusachtig gevogelte met een spanwijdte van 3,5 m was ik toch wel enigszins onder de indruk. Zonder ook maar een veer te verroeren zweeft hij of zij op de thermiek en geeft een mooie demonstratie aan de honderden toeristen welke hierop uitkijken.

In de avond worden we uitgenodigd om een traditionele Peruaanse avond bij te wonen met diner, dans en muziek. Erg toeristisch allemaal... later op de avond gooien we met ons gezelschap de heupjes nog even los op de meer populaire internationale klanken in de Irish Pub.

De busrit van Arequipa naar Nazca neemt ruim negen uur in beslag. Door het nemen van de nachtbus probeer ik wederom wat geld te besparen en zo min mogelijk mee te krijgen van het verkassen van A naar N. Helaas niets is minder waar... Mijn enigszins uit proportie zijnde Peruaanse buurman heeft het gehele Amazone gebied door gezaagd in de zitting naast mij waar de maximale volume knop van mijn Ipod niet tegen op kon...enigszins uitgeput kom ik aan in mijn volgende bestemming...

Nazca is tot 1939 een saai, stoffig, uitgestorven en kokend stadje in het midden van de woestijn totdat de Amerikaanse onderzoeker Paul Kosok met zijn expeditie vliegtuig een vlucht maakt over dit gedeelte van de woestijn. Hij ontdekt een van de meest mysterieuze en onverklaarbare schatten die dit land rijk is; de wereldberoemde Nazca lijnen.

De lijnen die deel uitmaken van het UNESCO werelderfgoed zijn vandaag de dag nog steeds een raadsel wat de reden is voor de aanleg van deze reusachtige tekeningen. Door middel van een rondvlucht over deze enorme schetsen probeer ik meer inzicht te krijgen hoe ze dit honderden jaren geleden zonder in het bezit te zijn van een vliegend object of uitkijkpunt hebben kunnen coördineren. Bizar!!

Na het zien van dit kunstwerk ben ik verder richting het westen gereisd en ben ik gestrand in een met zandduinen omgeven oase genaamd Huacachina. De omgeving komt overeen met de plekjes die de tekenfilmheld uit mijn jeugdjaren Simbad de Zeeman liet zien, wanneer hij met een uitzichtloze toekomst door de Sahara woestijn heen struint en dan deze fatamorgana tegen het lijf loopt.
Ik word hier gelukkig gedropt door een lokale taxi. Mijn hostel is voorzien van een zwembad, hangmatten en een heerlijke keuken gelegen aan de rand van de beschaving wat het een ideale lokatie maakt om te onthaasten, op te laden voor de komende planning en met 200% nogmaals te genieten van deze trip!!

Razend populair in dit paradijs is het sandboarden in combinatie met een buggytour... Op rollercoasterachtige wijze waardoor we het regelmatig uitgieren van de pret worden we gedropt op het hoogste punt van de duinen... Ik dacht easy... net als in Nieuw-Zeeland op mijn buik op de plank...maar nee hor, ik word gedwongen door onze guide om mijn voeten vast te bevestigen en naar beneden te suizen...enigszins smooth daal ik af naar de volgende duin...waarop ik toch voor de andere optie ga. Letterlijk en figuurlijk word ik gezandstraald!! Maar een super toffe ervaring!

Helaas moet ik deze prachtige lokatie verruilen voor de capital Lima om niet in tijdnood te geraken... Wat kan ik vertellen over Lima...eerlijk gezegd heb ik weinig bijzonders kunnen vinden in deze miljoenenstad... Langenoot Joran van der Sloot brengt hopelijk de rest van zijn levensdagen door in het gevang in de hoofdstad en er zijn wat mooie plaza's waar je met name op je hoede moet zijn voor pickpockets en andere lui die het op mij (n) (bezittingen) hebben voorzien...

Na het afscheid van mijn look-a-like little brother James ben ik naar Cusco verkast...maar daarover de volgende keer meer!!

Een ander hoogtepunt wat welliswaar niet in Zuid-Amerika afspeelt maar in de Nederlandse sporthal is dat Sliedrecht Sport dames 1 zojuist het Nederlandse kampioenschap heeft binnen gesleept!! Super gefeliciteerd ladies en technische staff!! Enerzijds wilde ik dit feestje graag mee vieren maar dan had ik alle ervaringen van de afgelopen maanden moeten missen... Geniet ervan en op naar de dubbel!!

P.s.-jes:

Cor: We gaan wel een keertje oefenen met surfen op Scheveningen!!

Bas: India klinkt super!! Staat ook op mijn lijst!! Gaan jullie fietsen in de Ardennen?!

Corrien: Ik probeer inderdaad die stedelijke smog zoveel mogelijk achter me te laten en van de bizarre natuur te genieten!! Jou fietstocht word inmiddels weer aangenamer denk ik naar het werk!?

Renee: In San Pedro geen last gehad van de hoogte maar op dit moment wel heel erg met kortademigheid, geen trek, beetje bibberig en een buik die van slag is...:S LOL Het weer is inmiddels weer wat Hollandser sinds ik de woestijn heb verlaten...

A-M: Hoe was Kopenhagen en Malmo?! Heeft ma je een beetje verwend?!

Cora: Fijn temperatuurtje he!! Veel plezier nog het laatste maandje in Gambia!!

Marieke: Zet Chili inderdaad maar op het lijstje!! Het is prachtig en heel erg afwisselend!! Maar dat geldt eigenlijk voor heel Zuid-Amerika wat ik tot dusver gezien heb!!

Tante Co en Ome Teus: Hoe was Israel?! Gaan jullie nu regelmatiger het vliegtuig in stappen of liever niet?!

Theo: Was je erbij in Sneek?!

Mathijs: Excuses dat ik niet aanwezig was op je afscheidsetentje!! We moeten nog maar een keer een date plannen om te gaan vissen;)! Met zelfgebakken appeltaart erbij;)!! Veel succes bij je nieuwe job!!

Rosemarie: Trek je niet teveel aan van de kledingstyle in Zuid-Amerika...ze lopen hier zeker 30 jaar achter;) Thx voor je mail...schattige foto's!!

Roel en Wil: Wordt het zwembad in Eltham dan toch gerealiseerd?! Z-A zou zeer goed te doen zijn voor jullie!! Het is inderdaad overeenkomstig met Nieuw-Zeeland...alleen is de rijstyle hier terrible!! Ik hou mijn hart vast tijdens ieder taxiritje!! Leuk om weer even een date met Presidenten te plannen wanneer Kristel naar NL komt!! Roel veel plezier Down Under!!

Broer Konijn Jesper maakt op dit moment Ko Phangan onveilig in Thailand!! Check zijn avonturen, mooie reisverslagen en picca's op www.jesperdevos.waarbenjij.nu

Lfs Mirjan!!

  • 01 April 2012 - 19:42

    Willie:

    Ha Mir, super meid wat je allemaal meemaakt. Maar je verhaal en foto's maken er voor hier ook een feestje van! Groetjes en geniet er maak er nog wat moois van.

  • 02 April 2012 - 05:22

    Idb:

    Wat een mooie reis maak je toch, echt super. Geniet er nog even van! xx

  • 02 April 2012 - 07:12

    Theo:

    Ben alweer benieuwd naar je volgende avonturen. Helaas was ik er in Sneek niet bij! Zaterdag kon er nog geen beslissing vallen en verkoos ik Rotterdam om Feyenoord live in actie te zien en gisteren vierde ik mijn verjaardag en om nu op het laatste moment te zeggen dat de kado's wel in de gang gezet konden worden... (mijn planning was wel goed, want eigenlijk zou de 4e wedstrijd vanavond in De Stoep zijn). De huldiging op 14 April ga ik wel meemaken, met een beetje geluk wordt Dames 2 dan ook kampioen, en een week later ben ik er zeker ook bij in Almere als ook de beker nog binnengesleept kan gaan worden. Zou dat zonder jou wel lukken....?

  • 02 April 2012 - 09:23

    Nienke:

    Wow, wat is de colca canyon groen nu! Herken 't bijna niet terug! Geniet nog maar even idd :-)

    Lfs!

  • 02 April 2012 - 09:29

    Annemarieke:

    Ha mir,
    Mooi verhaal weer en gave foto's, vooral die in de woestijn!!
    Weekendje weg zit er ook weer op, zo weer aan het werk..

    Binnenkort maar weer eens skypen! Die kaart voor me verjaardag was heel gaaf!! Mooie foto's van jullie!!:)

    Veel plezier nog, geniet er maar van want de tijd vliegt!!

    Xxx

  • 02 April 2012 - 11:45

    Rosemarie:

    Mooie pics zeg!!! Wat zie je er goed uit Mir, je geniet zo te zien enorm! Blijf dat doen hoor!
    Liefs, Rosemarie

  • 02 April 2012 - 21:15

    (Ome) Kees:

    Hi Mir,

    Na deze leesavond 2/4/2012 ben ik (pas) weer een beetje bij. He He
    Nazca, Condor, sandboarden, Pub, ene James (broertje ??)....... kortom, genoeg te doen

    Groeten en geniet

    Kees

  • 03 April 2012 - 08:47

    Joke Waalwijk:

    Hoi Mirjan,
    Wat een super leuk reisverslag weer!!! Beetje jaloers toch wel, wat prachtig allemaal! Kijk uit naar je volgende verslag, veel reisplezier!
    Groetjes, Joke en Gerard

  • 03 April 2012 - 19:33

    Teus & Co:

    NOU hier zijn we weer. Het vliegen ging buiten gewoon goed. Jebegrijp wel dat ik door het raam n

    aar buiten moest loeken en dat lukte best ,Prachtig zeg. Wanner we weer gaan is nog geheim. Bedankt voor de mooie kaarten die wij al hebben gehad. Je verhaal is weer een heel stuk . Ik heb zojuist ook bij Jesper gekeken. Hij krijgt er maar geen genoeg van. Nou ga nog even door , want de tijd gaat snel. Tot weerzien he./////.

  • 09 April 2012 - 17:24

    Ingerlise:

    Ohhhh...wat leuk...ik ben hier ook allemaal geweest!! Al je verhalen over de Colca, condors, sandboarden, vulkanen etc komen zo bekend voor:) Met Judith in een deuk gelegen tijdens het sandboarden wat overigens ook bij ons succesvoller op onze buik was... Super veel plezier in Cusco. Wij hebben daar de inca trail gedaan. Denk dat je daar geen tijd voor hebt, maar er is vast weer genoeg te beleven. Kusss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjan

14 december begint de trip naar Zuid-Amerika!

Actief sinds 10 Okt. 2009
Verslag gelezen: 1857
Totaal aantal bezoekers 223743

Voorgaande reizen:

14 December 2011 - 23 Mei 2012

Zuid-Amerika

08 November 2009 - 09 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: