Puerto Natales, Punta Arenas en Ushuaia- Patagonië - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Mirjan Vos - WaarBenJij.nu Puerto Natales, Punta Arenas en Ushuaia- Patagonië - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Mirjan Vos - WaarBenJij.nu

Puerto Natales, Punta Arenas en Ushuaia- Patagonië

Door: Mirjan

Blijf op de hoogte en volg Mirjan

09 Januari 2012 | Argentinië, Ushuaia

Met enige vertraging wil ik jullie allereerst een gezond, liefdevol, avontuurlijk en succesvol 2012 toe wensen!! Dat alle goede voornemens maar lang stand mogen houden en dat hetgeen bereikt wordt wat in de planning ligt!!

Hier mijn belevenissen van de afgelopen periode:

Puerto Natales ligt zeven uur rijden ten zuidoosten van El Calafate. Tussen deze outdoor locaties moet de border van Argentinië naar Chili over gestoken worden. Dit is niet te vergelijken met de grensovergang Hazeldonck (Nederland -België) waarbij je het gaspedaal niet los laat.

Eerst wordt iedereen vriendelijk gevraagd om een formulier in te vullen, vervolgens wordt er een extra stempel aan mijn paspoort toegevoegd en stappen we weer de in bus...dit klinkt easy maar een aantal kilometer verder op word ik uit mijn powernap gewekt... alle bagage moet uit de bus, door de scan en vervolgens weer in de bus. Deze overgang staat me nog een aantal keren te wachten dus ik ben prepared!!

Het stadje met 18.000 inwoners is de ideale springplank voor de Gore Tex backpackers naar het op 112 kilometer ten noorden gelegen National Park 'Torres del Paine'. Deze omgeving wordt met stipt op nummer 1 gezet wanneer het gaat om 'spots' welke afgevinkt moeten worden in Chili.

Nienke en ik hebben ons tot in de puntjes voorbereid op de 5-daagse 'W' track. Het materiaal is gehuurd (tent, slaapzak, matje en kook spullen) en de droge pasta, rijst, muesli-repen en de chocolade voor Oud en Nieuw zijn ingeslagen. Helaas kunnen we deze spulletjes de volgende dag weer inleveren... (Misschien maar goed ook...volgens een Braziliaan welke deelnam aan ons Kerstdiner zou ik nooit in het tentje passen...:S )

Wellicht hebben jullie het gelezen in de krant of gehoord op het journaal, vervellend genoeg is de dag voordat wij aankwamen een bosbrand ontstaan aan de westelijke zijde van het park. Een toerist afkomstig uit Israel is in de boeien geslagen en heeft duidelijk zijn sporen na gelaten...

Inmiddels (ruim een week later) zijn ze het vuur brandmeester. Er is 12.500 hectare natuurgebied afgebrand en de belangrijkste inkomstenbron van de weide omgeving zal waarschijnlijk volgend seizoen pas weer open gaan.

Vanwege het naderende nieuw jaar en de 'zak en as' sfeer in PN zijn we verkast naar Punta Arenas. Met windkracht 7 in de rug arriveren we in de meest zuidelijke stad van Chili.

Met onze Israelische vriend Niv vertrekken we rond een uur of 10 naar het restaurant waar we het nieuwe jaar gaan in luiden. Na het diner verkassen we naar de hippe club 'Kamikaza' en maken we er een mooi feest van tot in de kleine uurtjes.

Rond half 5 hebben we de weg naar het hostel terug gevonden en om 7.30 uur is het afscheid daar tussen de achternichtjes. Mijn bus naar 'the ass of the world' vertrekt en Nienke vervolgt haar reis richting het noorden.

Tijdens de 12 uur durende busrit heb ik de gemiste slaap van NYE heerlijk in gehaald.

Ushuaia is de meest zuidelijke stad ter wereld. (Puerto Williams (Chili) ligt nog zuidelijker maar dat is een dorp volgens de Argentijnen:S ) Ushuaia is de enige stad op het Zuidelijk halfrond welke op 54 graden zuiderbreedte ligt. (Het noordelijkste punt van Nederland ligt op 53 graden noorderbreedte.)

Ze is gelegen aan de zuidkust van de provincie Tierra del Fuego oftewel Vuurland. Toen de eerste zeereizigers vanuit Europa door het Beagle-kanaal voeren en enorme kampvuren van de Indianen zagen, gaven ze het gebied zijn huidige naam. Sinds het toerisme naar Antarctica zo'n tien jaar geleden begon, is Ushuaia uitgegroeid tot een havenstad met 60.000 inwoners.

Een van mijn reisdoelen (Ingeborg ;) ) is de oversteek maken naar het zevende continent. Helaas heb ik niet net als alle Russische oliesjeiks welke hier gewaand in dierenvelletjes/bondjes door de hoofdstraat banjeren het budget om deze trip in advance te boeken...

Na wat e-mailen en enig research via het wereld wijde web struin ik on the backpackersway alle reisbureaus en agencies af voor een last minute. Vele malen word ik teleurgesteld of krijg ik een prijs te horen waarvan mijn oren nog klapperen, totdat ik bij Daniela van Ushuaia Turismo aanschuif...

Na mijn introductie vertelt ze direct dat ze voor mij nog een speciale aanbieding heeft achter gehouden omdat ze mijn mailtje zo leuk vind. Ze stelt me hiernaast gerust dat ik niet in de machinekamer moet slapen of het dek iedere morgen moet schrobben. Wel gaat mijn trip een maand de ijskast in voordat ik aan boord mag van Antarctica Dream...

Tijd genoeg om andere highlights van de omgeving te bezoeken....

Martial Glacier ligt zeven kilometer buiten het dorp. Ik heb mijn nieuw aangeschafte wandelstappers aan gedaan en ben begonnen aan de klim...met wat directions van het hostel liep ik uiteraard in de verkeerde richting en kwam ik in de sloppenwijk vol met wilde honden terecht... great!! Mijn lievelingsdieren :S... Nadat ik in gebrekkig Spaans met handen en voetenwerk heb gevraagd waar de gletsjer is word ik in het vloeiend Spaans beantwoord met de route... Gelukkig gebruikt hij zijn gehele lichaam om de juiste weg te wijzen en loopt zelfs nog een stukje mee...

Vanwege het bekostigen van mijn trip naar Antarctica (drie ribben uit mijn lijf) besluit ik om de betaalde stoeltjeslift aan mij voorbij te laten gaan en naar boven te lopen... onderweg begint het wat te miezeren en iedere meter welke ik stijg word het een graadje kouder. (De temperatuur van vandaag is te vergelijken met Nederland ongeveer 5 graden en een fors windje.)

Via de bewegwijzering lees ik dat ik nog een uurtje moet klimmen op een pittig terrein waarna ik me letterlijk en figuurlijk in de wolken begeef. Uiteindelijk kom ik aan bij een bordje wat zegt 'Glacier Martial'; hetgeen wat ik zie is een grote wolk en wat besneeuwde vlekken... Als ik me omdraai heb ik een mooie view over het in de zon gelegen Ushuaia met daarachter het Beagle-kanaal.

Bij terugkomst in het gezellige hostel laat ik aan mijn medebewoners de foto's zien van de gletsjer...welke direct in de lach schieten....nadat ze hun camera's erbij hebben gehaald wordt het duidelijk waarom... Ik stond aan het onderste puntje van de gletsjer...door de wolk heb ik niet kunnen zien dat er nog een vervolg is voor het pad richting de eeuwige sneeuw..:S

Het hostel heeft een huiselijke en vriendelijke sfeer (mi casa su casa), iedere avond speel ik spelletjes of leer ik Spaans met mijn nieuwe internationale reisvrienden. Vakantie bestemmingen als Brazilië en Colombia kunnen worden toegevoegd aan de reis.

De ingang van Tierra del Fuego National Park ligt 12 km ten westen van Ushuaia. Hier wordt ik gedropt om naar het einde van de wereld te wandelen. Na mooie sceneries aan het water, uitzicht op een gebergte gelegen in Chili en achtervolgd te worden door een of andere rare roofvogel welke op mijn lunch aast kom ik aan op het meest zuidelijke puntje van Highway No. 3 (grindpad).

Ik kom hier redelijk wat avonturiers tegen welke van pool naar pool reizen... het is leuk om te zien wanneer ze op dit punt hun doel (bijna) hebben bereikt.

Vanwege de zuidelijke locatie wordt het 's ochtends om 4 uur al licht en gaat de zon rond 23.00 uur onder.

Het klimaat is erg wisselend, soms zijn er vier jaargetijden op een dag.
Ik word wakker met een sneeuwbui rondom de gletsjer, het kan flink waaien en regenen maar het zonnetje heb ik ook geregeld gezien waardoor de temperatuur aangenaam oploopt.

Het traditionele drankje maté heb ik inmiddels ook op. Deze sterke kruidenthee wordt uit een speciale kop gedronken met een ijzeren rietje. Als je een kopje aangeboden krijg kan je eigenlijk niet weigeren. Het is een manier om in contact te komen met de medemens. Na het een aantal keren geproefd te hebben probeer ik de traditionele drank voorlopig even te ontwijken...blegh :S

Dat was de rode draad weer van de afgelopen weken... Uiteraard vind ik het heerlijk om op de hoogte gehouden te worden over het wel en wee in Holandia!!


P.s.-jes:

*Hoe is het alternatieve TaLaNi NYE feest geworden?! Heb ik iets gemist?!

*Heeft de dijk het gehouden met het hoge water?!

*Sas: Hoe is Gambia?! Moet ik nog een land aan de lijst toevoegen?! Binnenkort nog buitenlandse tripjes?!

*Jantine: Hoe was de jaarwisseling?! Ik kreeg een leuke foto door van de jongens met sterretjes!! Verder nog gevaarlijk rondvliegend vuurwerk in de avond?!

*Marianne: Het was een leuk feest, maar toch liever wat meer ingetogen willen vieren in een tentje bij Torres del Paine... Hoe was het in Hardinxveld ;) Met alle kinderen + aanhang?! Hoe staan de vorderingen met het appartement?!

*Roel en Wil: Het was niet dis-respectfull bedoelt;)!! Jullie hadden het zeker gehaald!! Gaan jullie met de camper naar NW-Oz?! Als jullie nog een reisgenootje zoeken... Ik kan inmiddels aardig koken, wassen, kaart lezen, met tassen sjouwen en ik beschik nog over een aantal andere kwaliteiten!! Laat maar weten als jullie mijn volledige CV willen;)!! Ik kom waarschijnlijk begin mei terug in NL!! Tijd voor een potje Presidenten met de fam. Hartlief./Damen..??

*Ome Kaas: Sierre Zinal is rennen toch...dat is hier niet aan te pas gekomen...;)

*AM: Uit wanhoop drink ik nu zelf af en toe Pepsi blegh... Ik eet inmiddels ook Chili :P

*Ingeborg: Ik heb afgelopen week nog regelmatig gedacht aan die mw. Uit Spanje... buiten water en gras ben ik altijd goed voorbereid met koekjes, muesli repen en chocolade...ik had het er wel een paar dagen uit kunnen houden;)!! De film 'Hostel' zie ik niet helemaal zitten om te kijken...gisteravond deed me al een beetje denken aan de film: 1408 (terwijl ik alleen de trailer heb gezien)

*Tante Co en Ome Teus: Was het stilletjes in het Achterland met de jaarwisseling?! Gefeliciteerd met Theo zijn verjaardag!!

*Theo: Lijkt me leuk om de foto's te bekijken na afloop van mijn trip!! Wanneer ik in Salta ben...waarschijnlijk aan het einde van de trip dan ga ik opzoeken hoe de paardrijder heet;)!! Iguazu ga ik niet redden zo vroeg!! Wordt waarschijnlijk ook aan het einde!! Nog bij de volleybal wezen kijken?! Tips zijn altijd welkom;)!!

*Moes en Cristel: Ja vlaggetje klopt niet helemaal!! Hoe is het verder in Limburg...studie en nieuwe reisplannen?! Ik mis jullie hier ook op de foto's...helaas bestaat hier niet zoiets als Vang Vieng...LOL de eerste bedbug al gespot...

*Mathijs: Heb je nog een last minute reisje gemaakt met je broer?! Hoe is het op het werk?! Uiteraard mis ik het ook heel erg...;)

*Corrien: De 'Dakar' rally is in het noorden van Argentinie meen ik...Het is inderdaad oppassen geblazen...ik hoorde vandaag dat er twee Nederlandse dames zijn verongelukt in het verkeer.

*Renee: Ik heb nog geen idee wat betreft de Pachamama tour... duurt nog ruim anderhalve maand voordat ik daar ben!! Zijn jullie met z'n bijtjes wezen skieen?!

Meer leuke reisverhalen van familie De Vos...check www.jesperdevos.waarbenjij.nu (Zuid-Afrika)

Hastela Vista,

Lfs Mirjan x

  • 10 Januari 2012 - 05:36

    Cor:

    Happy New Year too he!!! Je maakt weer veel mee! Alternatief van Talani was een zeer goed alternatief en voor herhaling vatbaar! Maar ja, tripje Zuid-Amerika kan daar dan ook weer niet tegenop natuurlijk, haha.
    Ik zit inmiddels alweer 2 weken lekker in m'n nieuwe huissie! Alles af eigenlijk wel, op een paar lampen na dan... ;-)
    Enjoy! x Cor.

  • 10 Januari 2012 - 07:21

    Renee:

    Vet verhaal weer! Kriebels om ook weer naar Z-Amerika te gaan!!!
    Have fun chica! Geniet ervan!
    X

  • 10 Januari 2012 - 09:22

    Mark:

    He Mirjan,
    hier op Sluis staat de dijk nog hoor! Vorige week is er ter hoogte van de kade-stoep wel permanente dijkbewaking geweest, maar alles is veilig.

    Sinds Cor aan de dijk woont is het dus erg achteruit gegaan, dat merk je wel ;-)

  • 10 Januari 2012 - 12:20

    Theo:

    Ha Mirjan,
    Prospero ano 2012!
    Mooi verhaal weer. Jammer dat onze wegen elkaar volgende maand niet kruisen, maar ik kan je dan wel alvast vertellen of de Zodiac-tour onder de watervallen echt de moeite waard is om te doen...ga er wel vanuit, haha
    Super dat je de overtocht toch kan gaan maken, ook al moet je er nog ff op wachten. Heb je in Ushuaia al bij Tante Nina gegeten? Moet je doen! Vooral de Centolla (Koningskrab, het gerecht van de streek) is héérlijk!
    Tegen Alterno weer wezen kijken in De Stoep: 1-3; was niet best....morgenavond revanche tegen Yuzhny!
    Groetjes, Theo

  • 10 Januari 2012 - 13:30

    Marrit:

    Hoi Mirjam, ik volg je natuurlijk, want als je daar zelf allemaal bentt geweest, geniet je zo 2x. Wij hebben ook de trekking naar de Torres del Paine gemaakt, een aantal dagen van hut naar hut, de laatste dag is Henk met 3 andere jongens helemaal naar boven geweest, we liepen 8-9 uur daags, pittig dus.Wij hebben toen ook zo vreselijk veel walvissen gezien, zo dichtbij en groot! Geniet maar lekker, want ik ben benieuwd hoe jouw reis naar Antartica gaat worden, daar zijn we niet geweest, immers je kunt niet alles hebben. Groetjes Marrit

  • 10 Januari 2012 - 14:10

    Pam:

    Jij ook nog de beste wensen Mir! Super vet dat het je toch gelukt is om Antartica te regelen!
    Ennuh,...die Israelische vriend is toch niet echt verkeerd of wel? xxx Pam

  • 10 Januari 2012 - 18:56

    Annemarieke:

    Ha mirrie!!
    Mooi verslag weer, jammer dat die kampeertocht niet door ging, ik had graag die foto gezien van jou in dat te kleine tentje!!! Hier was O&N erg leuk, zo leuk dat ik ook maar afgehaakt heb op nieuwjaarsdag bij alle familie bijeenkomsten!
    Verder alles goed hier, ga zo richting de appeltaart van tante Co voor Theo zijn verjaardag. Heb al vrij gevraagd voor 6,7 en 8 juli!!:):)
    Verder is het spannendste wat ik de laatste tijd meegemaakt heb is dat er een dakpan van me huis is gewaaid, het was vast spannender voor me buurvrouw want die liep net buiten toen het gebeurde... Maar pa is weer goed bezig geweest en er ligt weer een nieuwe!!
    Die foto van de blauwe brigade, het past ook met 5;)

    Nou veel plezier weer!! Spreek je later! Xxx

  • 10 Januari 2012 - 19:39

    Cora:

    Zo, dat klinkt weer als een goed verhaal! En mooie foto`s! Gaaf! Ik vlieg 1 februari naar Gambia dus dan gaat mijn avontuur beginnen! Ik ben benieuwd! :) Maareh.. je zus, je moeder en Piet komen hier net binnen lopen voor Theo z`n verjaardag dus ik ga snel richting de appeltaart. ;) Als je terug bent moet je dat maar dubbel en dwars inhalen! ;) Veel plezier verder weer hea! X!

  • 10 Januari 2012 - 23:38

    Ellen Zwiers:

    Wat weer een geweldig verhaal, ook voor jouw natuurlijk de allerbeste wensen voor 2012, een sportief en gelukkig maar vooral gezond 2012. En dat er nog maar veel meer reisjes voor jouw in het verschied liggen toch. Wat een prachtige foto's, we waren erg geschokt door te horen dat er twee meisjes waren omgekomen in Argentinie, ik moest gelijk aan jouw denken en wenste dat jij het niet zou zijn, gelukkig jij was het niet maar toch erg zo fietsend op je tandem en dan plotsklaps dood.
    Pas dus goed op je zelf en graag heel huids terug komen toch.Veel liefs van ons uit Suriname en we blijven je volgen hoor.Dikke BRASSA en KUSSEN Ellen en Arnold.

  • 10 Januari 2012 - 23:38

    Ellen Zwiers:

    Wat weer een geweldig verhaal, ook voor jouw natuurlijk de allerbeste wensen voor 2012, een sportief en gelukkig maar vooral gezond 2012. En dat er nog maar veel meer reisjes voor jouw in het verschied liggen toch. Wat een prachtige foto's, we waren erg geschokt door te horen dat er twee meisjes waren omgekomen in Argentinie, ik moest gelijk aan jouw denken en wenste dat jij het niet zou zijn, gelukkig jij was het niet maar toch erg zo fietsend op je tandem en dan plotsklaps dood.
    Pas dus goed op je zelf en graag heel huids terug komen toch.Veel liefs van ons uit Suriname en we blijven je volgen hoor.Dikke BRASSA en KUSSEN Ellen en Arnold.

  • 11 Januari 2012 - 18:42

    Bram Koppenol:

    Hartstikke goed: Antarctica. Maar een maand overbruggen.In een klein gebied.

  • 11 Januari 2012 - 21:24

    Rosemarie:

    Ha foxie,
    wat een heerlijk verhaal weer. Zo'n gek idee dat jij daar zo ver weg zo'n ander leven leidt! Vreselijk, die honden!!! Zat je hart in je keel? MIjn knieen knikten alleen al bij het idee... En die vogel, geen brutale mus op een terras in Breda... Gaaf wat je allemaal meemaakt!! Op weer naar nieuwe verhalen, nieuwe contacten, nieuwe avonturen! Geniet ervan!
    Liefs, Rosemarie

  • 13 Januari 2012 - 20:58

    Marianne:

    Hoi, wat een leuk verhaal weer en Antartica dat lijkt me helemaal super! Daar mag je wel een centje voor over hebben vind ik. Oudejaar was hier in Ha-Gi heel gezellig, compleet met Hong Kongnezen en veel vuurwerk. Appt. vordert nog niet echt....., maakt verder niet zo uit want we hebben nog een prima dak boven ons hoofd tenslotte.

    Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag en kijk wel een beetje uit met dat gelift he!!

    Groetjes

  • 15 Januari 2012 - 20:22

    Annemieke:

    Beetje late reactie... Maar ik wens jou natuurlijk ook een mooi jaar toe!
    Het feest met oud/nieuw was erg gezellig:)

    Ik vind je echt stoer! Super gaaf om te lezen wat je allemaal onderneemt en bezig houdt!
    Enjoy it girl!

  • 16 Januari 2012 - 08:24

    Siem:

    Allemamachies Mir! Wat een story weer. Ik had verwacht dat het daar altijd boven de 30 graden was joh! Heb jeje zwarte vest weer bij je? (Trouwens dat was mijn beste aankoop!)
    Maar Mir je gaat richting Alaska ;-) Echt top dat je dat gefixt hebt!=)

    Heb in Kenia ff 2 weekies geen internet gehad. Vanaf nu kan ik weer lkkr mailen en skype. Ga je vandaag ff mailen voor een date!

    Meis enjoy, ben benieuwd naar de rest van je stories.
    xxx

  • 18 Januari 2012 - 21:17

    Ingeborg:

    Hè Mirjan,

    Beetje late reactie maar alle energie en tijd zit op dit moment in dat leuke nieuwe programma.
    Geweldig verslag heb je er weer van gemaakt. Mooie foto's van alle doelen. Jammer dat je sommige doelen maar half of niet hebt kunnen halen. Maar ook dit ziet er overweldigend uit.
    Je doel naar Antarctica gaat over een paar weken hopelijk wel door. Hoe ga je de tussenliggende tijd doorbrengen? Massages geven op het strand? Haha.
    Ik ben benieuwd naar je volgende verslag en let goed op je zelf.

    Gr. Ingeborg

  • 19 Januari 2012 - 20:54

    M:

    m

  • 19 Januari 2012 - 22:00

    Oom Teus & Tante Co.:

    Weer een mooi verslag Mirjan.
    Zo juist ook het verhaal van Jesper gelezen,
    Nou die kan er ook wat van.
    Antartica las ik,je ben nog al wat van plan.
    Van welke oliesjeik ben jij er een?
    Of ik bedoel theesjeik,ha ha.
    Nou zo kan het wel weer he./
    Groetjes van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Ushuaia

Mirjan

14 december begint de trip naar Zuid-Amerika!

Actief sinds 10 Okt. 2009
Verslag gelezen: 3228
Totaal aantal bezoekers 223638

Voorgaande reizen:

14 December 2011 - 23 Mei 2012

Zuid-Amerika

08 November 2009 - 09 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: